Dat leerlingen soms zakken, is niet te voorkomen. Aan het zakken voor het praktijkexamen houden leerlingen vaak een negatief gevoel over. Het zelfvertrouwen kan daarnaast een flinke opdonder krijgen. Als instructeur ben jij vaak de eerste vertrouwde persoon die ze zien na het zakken. Help je leerling er snel bovenop met deze tips.
“Iedereen zakt wel eens”
Verminder de ernst van het zakken door leerlingen erop te wijzen dat iedereen wel eens zakt voor een examen of toets. Verder zijn er altijd zaken te verbeteren waardoor het de volgende keer beter gaat. Geef daarnaast aan dat ze niet de enige zijn die zakken voor het praktijkexamen; een groot deel zakt de eerste keer. Maar met voldoende inzet behaalt uiteindelijk vrijwel iedereen zijn rijbewijs.
“Doorzetten!”
Geef het belang van doorzetten aan. Het is niet erg om een keer te zakken voor het examen, je faalt pas wanneer je opgeeft. Het maakt daarnaast niet uit hoe vaak je zakt, zolang je maar slaagt. Het rijbewijs dat je behaalt, is uiteindelijk hetzelfde als ieder ander.
“Hier gaan we aan werken”
Ga met de leerling na wat er goed ging en waar punten voor verbetering liggen. Maak vervolgens snel een duidelijk plan en motiveer de leerling. Het naslaan van het theorie-boek is eventueel ook aan te raden. Werk aan het verbeteren van onderdelen waar dat nodig is. Dit zal de leerling vertrouwen geven voor een volgende poging.