Omgaan met wanbetalers, zo doe je dat!
Klanten die niet betalen of te laat betalen kunnen heel lastig zijn. Niets is zo vervelend als aanmaningen versturen en achter je eigen centen moeten aanrennen. De cashflow van jouw rijschool is belangrijk. Gebruik deze tips om correct om te gaan met wanbetalers.
Allereerst is het belangrijk om duidelijke betalingsafspraken te maken met leerlingen. Zorg ervoor dat jouw leerlingen weten waar ze aan toe zijn door te werken met een lesovereenkomst en algemene voorwaarden. De meeste problemen worden hiermee voorkomen en beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Maak duidelijke betalingsafspraken
Daarnaast is het belangrijk om alle betalingsafspraken schriftelijk vast te leggen. Meestal worden zaken rondom de rijlessen mondeling besproken, maar dat is helaas niet te achterhalen. Bevestig daarom de gemaakte betalingsafspraken altijd per e-mail, SMS of Whatsapp. Lukt het achteraf niet om tijdig de betalingen te innen en is de betalingstermijn verstreken? Gebruik deze tips om een aanmaning te versturen.
Wees er vroeg bij
Heb je openstaande facturen met een verstreken betalingstermijn? Trek tijdig aan de bel! Iedereen vergeet wel eens een factuur te betalen, maar het is aan jou de taak om tijdig een herinnering te versturen. Hoe langer jij wacht, des te langer het duurt tot dat de leerling zich bedenkt om jouw factuur over te maken.
Geef leerlingen een eerlijke kans
Na het versturen van een herinnering kan je twee weken wachten. Heb je dan nog geen betaling binnen gekregen is het zaak om een tweede herinnering te versturen. Als je de leerling ziet/spreekt kan je de tweede herinnering aankondigen en vragen wanneer de betaling voldaan wordt.
Aanmaning versturen
Geeft de klant geen gehoor aan jouw herinneringen? Dan is het tijd om een aanmaning te versturen. Dit kan je 14 dagen na het versturen van de tweede herinnering doen.
Houd de boodschap positief
Het is niet altijd even makkelijk, maar een positieve toon levert vaak voordelen op. Denk aan zinnen als: “We herinneren u aan nog openstaande facturen. Conform de afspraken bevestigen we hierbij de op voorhand bepaalde regeling.”
Wees concreet
Het laatste wat je met een aanmaning wilt bereiken, is dat er (opnieuw) ruimte is voor interpretatie. Zeg niet ‘dringend’ of ‘binnen acht dagen’, maar noem een concrete datum. Benoem ook de gevolgen als men geen gehoor geeft aan de Bestraffen is niet altijd de beste optie. Focus op de goede relatie en de wil om een goede relatie te onderhouden. “Wanneer de betaling binnen is, kunnen we weer rijlessen inplannen” klinkt veel constructiever dan “Betaal nu of er volgen gerechtelijke stappen”.
Bron: RijschoolZaken.nl